Школа на шляхах оновлення
БЕЗ ТВОРЧОСТІ ШКОЛА МЕРТВАГазета "Світлий шлях" від 26 квітня 1988 року
В районному відділі народної освіти про М. О. Сердюка — директора Іркліївської середньої школи — відгукуються з повагою, хоч і вважають його людиною дещо незручною: завжди з чимось не згодний, не боїться зробити по-своєму, не дуже дотримується існуюючих заборонних інструкцій. Тільки вивчивши його ближче, розумієш, що «бунтарство» в роботі Миколи Олександровича іде від великої любові до своєї справи, постійного вболівання за розв’язаная проблем освіти. Днями наші кореспонденти побували в школі.
Перше враження
Не відразу зрозумієш, чим Іркліївська десятирічка відрізняється від інших сільських навчальних закладів. І тільки пізніше починаєш здогадуватися — тут байдужих чи бездіяльних не зустрінеш. Педагоги, їх вихованці зайняті працею. І не такою собі — для галочки в пункті «трудове виховання», а справжньою. В момент нашого перебування діти у вільні від занять години розносили чорнозем для майбутнього дендропарку, а в теплиці чаклували над розсадою дівчатка. Крім цього, школа утримує свиноферму і кролеферму, працюють учнівські кооперативи, ведеться будівництво житла. Однак особливо детально хотілося б зупинитись не на тому, що зроблено і робиться тут для прилучення дітей до продуктивної праці, а розглянути шкільні справи дещо в іншому аспекті.
Орієнтир — творчість, демократизація
Успіх будь-якої ініціативи без однодумців не можливий. Тим більше в такому питанні, як створення найдемократичнішої школи. Ось тут ми й підходимо до найголовнішого. Цю ідею М. О. Сердюк виношував давно, можна сказати — переболів нею. Зміни, які відбуваються в нашому житті, та й великий педагогічний стаж переконали, що тільки відмовившись від командно- адміністративних методів навчання можна подолати масу стереотипів, які гальмують реформу школи.
- Ми, педагоги, — переконаний директор,—звикли проводити з учнями виховну годину, а ось по людськи поговорити — розучились. Хоч ще на зорі Радянської влади демократична школа була реальністю. Необхідно тільки відродити, вдумливо застосувати колишні надбання. Знаємо, що починати завжди важко, однак іншого шляху немає. Тому постійно вивчаємо методику вчителів-новаторів країни, відому як «педагогіка співробітництва». Буквально кожне положення глибоко аналізуємо, шукаємо будь-яку можливість для застосування. Прийшли до висновку, що насамперед учитель сам повинен всією душею розуміти і аналізувати свої помилки. Адже крім «насильного уроку», іншої структури ми не знаємо. А лозунг «Його величність учень» в наші дні взагалі озвучить, як насмішка, хоч саме цим принципом керувались такі відомі педагоги, як Крупська, Макаренко, Сухомлинський.
На лютневому Пленумі ЦК КПРС справедливо говорилось про те, що вчитель — центральна фігура в перебудові. Сьогодні йому не можна забувати, що взятий партією курс на демократизацію і гласність, покладає на освітян велику відповідальність — виховання будівника нового суспільства.
Життєздатність починань можлива лише при умові рівноправного співробітництва між директором, учителем і школярем. На думку М. О. Сердюка і його колег, без творчості, яка базується на передовому досвіді, школа мертва. Але творчість по вказівках — це бутафорія, бо чим більше паперів, тим менше самого діла. Бути просто добросовісним учителем на сьогодні мало. Творець — ось кого чекає і настійно вимагає школа.
Демократичні принципи у Ірклієві все вагоміше дають про себе знати. В порядку експерименту в школі проводились вибори класного керівника. Для таємного голосування було запропоновано чотири кандидатури. Школярі віддали перевагу вчительці біології Ларисі Миколаївні Митюк. Або вирішили дізнатись, кому з педагогів бути наставником в четвертому класі. Зібрали батьків, дітей і пропонованих класних керівників, серед яких була і вчителька, яка вела клас раніше. Результат виявився найнесподіванішим: її не обрали. 1 в тому, і в іншому випадку криється моральний урок, стимул для роботи над собою. В ситуації, що склалася, вчителям необхідно розібратися без амбіцій, поговорити відверто з самим собою, зробити правильні висновки.
Благотворний вплив змін, які переживає школа, сколихнув і діяльність громадських організацій. Не пригадують у своїй практиці іркліївчани, щоб хтось добровільно оголосив про своє бажання бути комсоргом класу. А ось дев’ятикласниця Ярина Федорець, зваживши свої можливості, запропонувала свою кандидатуру на пост групкомсорга ібула обрана. Між іншим, це єдина класна комсомольська організація, яка визнала роботу свого бюро незадовільною. Цікаво, що на думку організатора позакласної роботи Т. Г. Литвиненко, група діяла непогано, у всякому разі не гірше за інших. Просто, вимогливість юнаків і дівчат до своїх справ наскільки зросла, що результати зробленого їх уже задовольнити не можуть: вони впевнені, що здатні на більше.
Те, що зараз відбувається в школі, ще раз переконує, демократизація народної освіти — не утопія, а необхідність. В найближчому майбутньому всім педколективам доведеться працювати за принципами співробітництва, демократизації, правди. І дуже шкода буде, якщо через небажання деяких педагогів сходити з наїждженої колії, цей процес затягнеться.
Об’єднуючи зусилля
Багато зараз говориться про те, що в коло турбот про школу повинні бути залучені партійні організації, батьки, самі школярі, їх наставники з виробництва. У цьому відношенні Іркліївський педколектив можна сказати, на особ- ливому положенні. Л.О.Іваніщенко, голова колгоспу “Радянська Україна” не менше за вчителів піклується про майбутню зміну. Тож і не дивно, що відносини між базовим господарством і школою будуються на взаєморозумінні і взаємодопомозі.
Ось характерний приклад. Недавно на запрошення педагогів Лука Олексійович протягом трьох годин розповідав про принципи госпрозрахунку й самоокупності, які давно діють в господарстві. Це була не проста констатація фактів, а грунтовний аналіз успіхів і невдач. Зустріч була тим більше доречною, що саме зараз шкільний колектив думає над створенням трудового об'єднання з елементами самофінансування, завдяки якому вся вироблена школярами продукція знайде збут.
Можна було б ще багато розповідати, наприклад, про нещодавно започатковану вулицю Вчительську, на якій уже в найближчий час буде споруджено два будинки, а для шести закладено фундаменти. Або про створення дендропарку, площею 2565 квадратних метрів. Але про таку кількість хороших справ одночасно розповісти важко. Хочеться тільки побажати успіху, дуже важливого і потрібного колективові саме зараз.
В. ЄЖАКОВА.
На знімках: (згори вниз)
- група відмінників навчання; робота в теплиці для шестикласниць Світлани ПРИСЯЖНЮК та Ірини ГРИГОРЯК — справа звична; керівник юннатів Н. М. СОРОКА з вихованкою Тетяною КУЛЕЮ; іде закладка дендропарку; вулиці Вчительській — бути.
Фото В. Романенка.
Коментарi