Історія закладу освіти
З минулого сільської школи. Газета "Світлий шлях" від 21 листопада 1985 року
Про хороші справи педагогічного колективу та численних вихованців Іркліївської середньої школи, де нині навчається близько чотирьохсот осіб, відомо не тільки в нашому районі. Але не менш цікавий і інший факт: цей навчальний заклад — один з найстаріших на Чорнобаївщині. І вже веде відлік свого другого століття.
Школу в Ірклієві було відкрито в 1875 році заходами та на кошти Золотоніського повітового земства. Воно ж разом з селянами і утримувало її. В ті часи існували два типи шкіл: земські та церковно - парафіяльні. Дещо вищий рівень навчання був у перших. Але і тут виділених коштів вистачало хіба що на найнеобхідніше. Говорячи про умови, в яких прилучалися до знань селянські сини і дочки, представники місцевих властей констатували: приміщення хоч і зручне, але холодне, класних меблів обмаль, подвір’я — всього триста квадратних сажнів, учбових посібників не вистачає... Та й чи могло бути інакше, коли царат зовсім не дбав про навчання дітей, особливо трудового народу?
Не могла школа похвалитись і станом навчально-виховної роботи. Адже жоден з учителів не мав скільки-небудь грунтовної педагогічної освіти. У 1882—83 роках звіт називає трьох тутешніх працівників: Концевич витримав екзамен на парафіяльного вчителя, Нестеровська закінчила єпархіальне училище, а священник Прокопенко — духовну семінарію. До речі, саме закону Божому, який викладав сільський батюшка, в навчальній програмі відводилось почесне місце. Вчителі старалися зробити все необхідне, щоб підтримати у вихованців потяг до науки. Інспектор, який перевіряв школу, зазначав, що навчальна частина у дуже хорошому стані. Та й не дивно: діти тяглися до знань, тому непогано вміли писати і читати, досить добре засвоїли й початки математики.
Вказувалося також, що попечителем школи від селянської громади був козак Федір Авраменко— «усерден и добросовестен». Але що міг вдіяти ентузіазм одиниць проти загального злиденного життя, яке змушувало думати не так про книги, як про кусень хліба? Адже в тому ж таки навчальному році контингент учнів складав 73 особи, а закінчили школу тільки семеро. І це — більш як на півтори тисячі жителів тодішнього Ірклієва! Та й коштів на утримання школи через загальні нестатки бракувало: тоді ж селяни заборгували їй 127 карбованців.
А ось деякі дані за 1900 рік. Земство виділяло на школу 433, а селяни — 126 карбованців. Кожен учень, що не належав до тутешньої громади, мусив платити за навчання 3 карбованці. Кількість школярів зросла: уроки відвідували 85 хлопчиків і 22 дівчинки. Закінчили школу тільки 11 осіб. Знову знаходимо згадки про тих, хто був причетний до шкільних справ: попечитель козак Олександр Іванович Кушнір-Якименко, вчителька Настя Асигкратівна Чеснійша- Баришівська, її помічниця Марія Матвіївна Бурига...
З матеріалів 1909 року можна дізнатися, що в цій школі з трирічним курсом навчання була вже сотня хлопчиків і втроє менше дівчаток. За рік 24 школярі відсіялося і 17 залишилося на повторний курс. Так що й тим, хто зміг переступити шкільний поріг, далеко не завжди доводилося прослухати навіть тодішню коротеньку програму. І надалі істотних змін на краще не відбувалося. Надто багато перешкод було на шляху до знань, а правлячим колам потрібна була темна, затуркана робоча сила.
І тільки після революції настала пора справжніх перетворень. У 1920 році школа в Ірклієві стала семирічною. Їй підпорядковувалися трирічки з багатьох навколишніх сіл. Почалися впевнені кроки до сьогоднішнього розквіту.
М.Пономаренко, краєзнавець
"Молода" Іркліївська школа
Нове приміщення школи відкрито в грудні 1961 року.
У 1977 році зроблено добудову школи, де розташувались шість класних кімнат та їдальня .
У 2000 році відкрито комп’ютерний клас та під’єднано Інтернет. У 2007 році було комп’ютеризовано історичний кабінет.
З 1961 по 2009 рік зі стін Іркліївської загальноосвітньої школи випущено більше 2000 випускників. Серед них є вчені, академіки, лікарі, доктори наук, педагоги, працівники полів і ферм.
Школа працює над проблемою: „Виховання у учнів стійкої позитивної навчальної діяльності та розвиток їх творчих здібностей як умова формування гармонійно розвиненої особистості.”
Коментарi